Belgische Ardennen

In 2018 ging ik met mijn inmiddels ex-partner voor het eerst een week op vakantie met onze dochter die destijds een half jaartje was. Hoewel we het leuk vinden om vaak rond te trekken en veel te zien besloten we dat het voor nu handiger was om de hele week op één vaste plek te verblijven en vanuit daar per dag te bekijken om er op uit te gaan. Na veel zoekwerk op internet wilden we graag richting de Belgische Ardennen en hebben we gekozen om een week te verblijven in een vakantiehuis op het Golden Lakes Village.

Bij aankomst ziet het vakantiepark er ongelooflijk netjes uit en ook de verschillende vakantiehuizen zien er goed uit. Nadat we dat auto hebben geparkeerd nemen we eerst een kijkje in ons vakantiehuis. Het huis bestaat uit een ruime woonkamer met mooie, nette en nieuw uitziende keuken. De woning heeft een grote schuifpui waarbij je uitkomt op het terras. De bovenverdieping bestaat uit twee royale slaapkamers en een mooie badkamer met douchecabine. Genoeg over de inrichting van het huis en we laden de auto uit zodat we kunnen genieten van de vakantie. We zijn voornemens om elke dag de auto te pakken en zoveel mogelijk van de omgeving te zien. De kleine slaapt immers nog veel en vooral in de auto is slapen geen probleem. De dag van aankomst besluiten wij om logischerwijs niet weg te gaan, maar een rondje op het park te lopen. Het park ligt aan een groot meer waar het onverwacht erg rustig is. Even lekker zitten of wandelen is hier zeker aan te raden.

Na de eerste nacht zijn we klaar om op pad te gaan. Na een lekker ontbijtje nemen we alles mee wat nodig is en stappen we in de auto. Vandaag hebben we niet echt een doel voor ogen, maar rijden we lekker de omgeving in en zien we wel welke leuke plekjes we tegen komen. Vanaf het park rijden we in zuidelijke richting en komen we na een kleine 25 minuten aan in het plaatsje Chimay. Het is een stad met bijna 10.000 inwoners en als we door het centrum rijden nodigt het ons uit om door de stad te wandelen en de auto even te parkeren. In de stad komen we onder andere een vlindertuin tegen en het kasteel van de prinses van Chimay. Even verderop komen we de Abdij Notre-Dame de Scourmont tegen waar kaas wordt gemaakt en het Belgische speciaalbier Chimay wordt gebrouwen. De Grote Markt van Chimay doen we als laatste aan en hier genieten we nog even van een lekker drankje voor we weer in de auto stappen en rijden we in oostelijke richting om te zien waar we terecht komen.

Na een klein halfuurtje zien we de grens van Frankrijk naderen en het plaatsje Givet staat zo vaak aangegeven dat we dat als doel hebben genomen. Givet ligt in Frankrijk, maar wordt omringt door het Belgische land. Wanneer je door Givet heen rijdt valt gelijk op dat de Maas door dit stadje heen stroomt zo richting België. Op een informatiebord lezen we dat Givet ongeveer 8500 inwoners heeft en dat de stad dus is gelegen aan de rivier de Maas. Wanneer je langs de Maas loopt valt het grote kasteel gelijk op dat boven op de berg is gevestigd. Dit is de Citadel van Givet, genaamd Fort de Charlemont. Het is hier heerlijk vertoeven langs de Maas en we genieten op een terrasje nog even lekker van een hapje en een drankje voordat we weer terug gaan naar ons vakantiehuisje.

De derde dag van de vakantie gaan we met de kleine lekker het zwembad in dat vlak naast het park gelegen is. Na een paar uur zwemmen gaan we terug naar het huisje waar de kleine een slaapje kan doen. Na haar slaapje gaan we richting het meer lopen waar we uitkijken naar de stuwdam. We kiezen er voor om er heen te lopen. De stuwdam van L’Eau d’Heure is een zeer indrukwekkend bouwwerk en kan bezocht worden zodat je ook binnen een kijkje kan nemen. Wij doen dit niet, omdat het met de kinderwagen niet kan. Mocht je dit wel gaan doen dan maak je ongeveer een wandeling van 450 meter op zo’n 40 meter diepte. Verder kan je een Skywalk volgen met een uitkijkpunt op 107 meter hoogte waar je een adembenemend uitzicht hebt over de meren rondom de stuwdam.

Dag vier alweer van onze vakantie. Vandaag staat de leuke plaats Dinant op het programma. Het is een route van ongeveer een klein uurtje. Het laatste stuk reden wij via de binnen wegen wat ons een ongelooflijk mooie rit opleverde. Langs de Maas en aan de andere kant hoge rotsen. Wanneer we bijna Dinant in rijden komen we eerst langs Rocher Bayard. Een enorm hoge rotsenpartij met een smalle kloof waar je tussen door kan rijden. Wanneer je een te grote auto hebt kan je er ook omheen rijden. De lege plek langs het water, lijkt op een parkeerplaats, gebruiken wij om wat mooie foto’s te schieten alvorens we echt Dinant in rijden. Eenmaal in Dinant parkeren we de auto en slenteren we door dit leuke stadje. Nou ja, stadje, het telt wel gewoon ruim 13.000 inwoners en is dus een redelijke stad te noemen. Zoals vele steden in de Ardennen heeft ook Dinant een groot citadel boven op de rotsen. Dit is te bereiken met de kabelbaan of via een enorme trap van ruim 400 treden. Verder valt het enorm op dat de stad vol staat met saxofoons in allerlei soorten en maten. De reden dat ze hier staan is dat Adolphe Sax, de bedenker van de saxofoon, hier is geboren. Zijn woning is nu een klein museum en kan je dus bezoeken. Wij doen dit niet, al maken we wel genoeg foto’s van de saxofoons, en lopen door de winkelstraat waar allerlei soorten winkels en boetiekjes zijn te vinden. Wederom sluiten we de dag met een hapje en een drankje op een terras met uitzicht over de Maas.

De vijfde dag blijven we lekker een dagje op het park. Wandelen, spelletjes spelen en meer van dat soort dingen. Voordat we naar huis gaan hebben we nog één leuke dag op de planning. We zijn beide erg geïnteresseerd in de tweede wereldoorlog en daarom sluiten we onze vakantie af met een dagje Bastenaken (Bastogne). Bastenaken is vooral bekend geworden door de Slag om Bastenaken, tijdens het Ardennenoffensief in december 1944. Bastenaken werd verdedigd door de Amerikaanse 101 Airborne Division onder leiding van generaal Anthony McAuliffe. Een standbeeld van deze generaal tref je aan op het Place General McAuliffe. Dit is een mooi plein met veel restaurantjes. Op dit plein tref je naast het standbeeld van de generaal ook een tankmonument en één van de vele witte paaltjes (Voie de la Liberté) aan. Deze paaltjes geven de route aan die er gelopen is bij de herovering op het Franse en Belgische grondgebied.

Het volgende punt is het Mémorial du Mardasson. Het Mémorial du Mardasson is een oorlogsmonument ter nagedachtenis aan de Slag om de Ardennen. Het staat op de Mardassonheuvel wat destijds het middelpunt van de strijd was. Het Mémorial du Mardasson is een zeer indrukwekkend monument ter nagedachtenis aan de vele gesneuvelde jonge Amerikanen. Zo kan je rondom dit gebouw lopen, maar via een draaitrap kan je ook naar boven toe waar je vervolgens een mooi uitzicht hebt over Bastenaken. Hierna vervolgen we onze weg naar Bois Jacques waar de schuttersputjes nog zichtbaar zouden moeten zijn. Eenmaal aangekomen zijn we bijna de enige die in het bos ronddwalen. Er zijn inderdaad nog vele schuttersputjes zichtbaar, de zogeheten foxholes. Weken lang hebben de Amerikanen, De Easy Company, zich hier schuilgehouden. In het dorpje Foy even verderop, zaten de Duitse troepen. We kunnen ons niet voorstellen hoe hier moet zijn geweest in die tijd, zeker omdat het hier nu zo enorm rustig en stil is. We vervolgen onze weg en komen diverse monumenten tegen en uiteindelijk komen we aan in Foy, onze laatste stop. Het eerste huis was je daar tegen komt zit vol met kogelgaten. Vroeger werden de Duitse troepen verdreven uit Foy en een enkele Duitser bleef in dit pand zitten en schoot voor wat hij waard was op de inkomende Amerikaanse troepen. De Amerikanen openen vervolgens volledig het vuur en je begrijpt het zelf wel, de Duitser heeft dit niet lang vol gehouden. De schade aan het pand is hier nog duidelijk te zien.

Onze laatste dag genieten we nog lekker een keertje in het zwembad en spelen we wat spelletjes in ons huisje. De volgende dag kunnen we alles in pakken en weer op huis aan.

Het was een leuke vakantie waarin we toch nog redelijk wat hebben kunnen zien. Bastenaken spreekt ons heel erg aan door de geschiedenis en Dinant spreekt ons erg aan door de mooie omgeving. Al met al een mooi gebied om naar toe te gaan.